Používáme soubory cookie, aby nám pomohly vylepšit naše webové stránky.

Prohlížením našich stránek s jejich používáním souhlasíte. Další informace

Mondial Assistance

Hledat

How can we help?*

Jak můžeme pomoci?

Zimní sporty

Co jsou to zimní sporty?
Co jsou to zimní sporty?

Zimní sporty přitahují více a více turistů. Několik forem zimních sportů je velice populární a to především lyžování (sjezdové, běžecké, off-trail, telemark ...), snowboarding a s tím související činnosti (surfing, free riding, rando surfing, kite surfing…), ale také bruslení, bobování, sáňkování, curling, terénní cyklistika na sněhu, a dokonce i potápění.

Hory, sníh a slunce, to je vzrušující koktejlový mix dovolené, bohužel ale není bez rizika. Každý rok se stanou stovky nehod a úrazů. Lyžování, stejně snowboarding, je velmi fyzicky náročný sport a je obzvláště obtížný na klouby. Vaše tělo musí být dobře fyzicky připravené a v dobré kondici. Kromě toho, zimní sporty jsou kombinací škodlivých účinků s chladem ve vysokých nadmořských výškách a k tomu slunce: proto je důležité připravit se na všechny aspekty vaší zimní dovolené, abyste si bezpečně užili zaslouženou dovolenou na horách.

Kdo může dělat zimní sporty?

Větší děti, mládež a dospělí mohou využít všech zázraků, které hory v zimě nabízejí. Nicméně, tyto výškové "sněhové" sporty jsou nevhodné pro ty, kteří mají problémy s onemocněním srdce, respirační nedostatky, chronickou bronchitidu, astma, předčasné nebo pozdní těhotenství a některé krevní choroby či psychické problémy. Všechny tyto situace vyžadují nejméně odbornou lékařskou konzultaci před plánováním aktivní lyžařské dovolené. 
  
Pokud jde o děti, vyberte si lyžařský areál a pečlivě zvažte nadmořskou výšku. Pokud vaše dítě je mladší 1 roku, měli byste se vyhnout střediskům nad 1200 m (3600 stop). Od jednoho roku výš si můžete vzít své dítě do lyžařského střediska, které se nachází až 1500 m (4500 stop) nad mořem, ale používejte svůj dobrý úsudek. Dítě starší čtyř let si už může plně vychutnat veškerou zábavu a radovánky, které sníh nabízí ve vysokých nadmořských výškách. Buďte zvláště opatrní a obezřetní při používání sedačkové lanovky a gondoly, protože s tím je spojená dramatická změna  nadmořské výšky. Pokud jedete do lyžařského střediska, pravidelně zastavujte cestou do hor, aby se Vaše děti mohli postupně přizpůsobit vyšším nadmořským výškám. Pokud mají rýmu, zastavujte častěji. To je důležité, změna v nadmořské výšce zrychluje srdeční tep a zvyšuje krevní tlak. Také v případě infekce horních cest dýchacích, tlak může způsobit hrozné ušní bolesti. Stejně jako při cestování letadlem, dbejte na to, aby Vaše dítě pravidelně pilo dostatek tekutin v průběhu cesty, tím můžete předejít těmto obtížím. 
  
Děti mladší 3 let lyžují velice málo, pokud vůbec. Jsou tedy zvlášť citlivé na chlad kvůli jejich relativní nehybnosti. Je velmi důležité, aby měli dobré teplé oblečení. Taktéž je užitečné mít krém na opalování a sluneční brýle.

Pár praktických rad

Postupujte podle následujících doporučení a plně si vychutejte zimní dovolenou na sněhu:

• Pokud nejste fyzicky zdatní  a zacvičíte si jen parkrát v průběhu roku, zeptejte se nejdříve svého lékaře, než si zakoupíte lyžaršký zájezd. Pravidelně cvičte fitness a trénujte vytrvalost (chůze, jízda na kolečkových bruslích, jogging, jízda na kole, lezení po schodech) několik týdnů před odjezdem. Zkontrolujte stav vašeho vybavení před začátkem sezóny a pokud je to nutné, nechte si upravit vázání tak, aby splňovalo  současný standard. Ujistěte se, že vaše lyžařské vybavení odpovídá vašemu tělovému typu a lyžařské úrovni.

 

• Aby se zabránilo nehodám se zápěstím či s koleny, které jsou velmi časté u sjezdových lyžařů a zvláště specifické pro snowboardisty, noste vhodné chrániče.  

• Děti do 18let musí povinně nosit přilby, protože jsou zranitelnější a jsou násobně náchylnější k úrazům hlavy v případě nárazu. Používání helmy snížuje šanci úrazu hlavy o 50%.

• Lyžařské oblečení je obvykle navržené tak, aby zajistilo termoregulaci těla a udrželo konstantní teplotu při lyžování. Nezapomeňte sledovat předpovědi počasí, informace o slunci a sněhové podmínky, abyste mohli aktuálním podmínkách přizpůsobit s rodinou oblečení odpovídajícím způsobem vhodným pro daný typ počasí.

• Chraňte krk a tváře svých dětí opalovacím krémem (přizpůsobte jej typu jejich citlivé pokožky) a aplikujte jej po celý den i když sluníčko nesvítí nebo je hodně zataženo. Pro děti je nejvhodnější ochranný faktor 25 a vyšší.

• Omezujte pohyb na sluníčku bez slunečních brýlí. UV paprsky jsou ve vysokých nadmořských výškách velmi silné a mohou poškodit Vaše oči. Kvalitní sluneční brýle umožní snížit intenzitu světla, absorbovat a filtrovat paprsky.

• V prvních dnech dovolené se vyhněte zbytečnému fyzickému výkonu minimálně prvních 48 hodin. To odpovídá času, po které si zdravé tělo zvyká na výškový rozdíl. Nepřeceňujte se a začněte nejprve s lyžování na snadných sjezdovkách. Nezapomínejte na pravidelné přestávky.

• Udělejte si pár zahřívacích cvičení (běh na místě, dřepy ...) předtím, než zaútočíte na první sjezdovky. Vaše svaly vám poděkují a předejdete zbytečným nehodám.

• Když jste na svazích, respektujte značení a podmínky jako je úroveň obtížnosti. Ovládejte svou rychlost, plánujte kam jedete a dbejte na ostatní lyžaře. Nejvážnější nehody se stanou, když se srazí dva lyžaři.

• Nikdy nelyžujte s dítětem na zádech. Dokonce i když si myslíte, že jste dobrý lyžař, nejste imunní vůči pádu nebo nárazu.

• Stane-li se něco vážného, například těžký pád, respektujte základy První pomoci (chránit, varovat, pomoci). Zakryjte oběť, aby nepodlehla chladu a ujistěte ho/ji, že pomoc je na cestě.

• Ujistěte se, že je Vaše strava přizpůsobena fyzické aktivitě. Dobře vyvážená snídaně s dostatečným kalorickým příjmem, jídla bohatá na pomalu se spalující sacharidy (těstoviny, rýže ...), ale ne příliš těžké na trávení, využívejte občerstvení na svazích (sušené ovoce, nízkokalorické cereální tyčinky) a vyváženou večeři pro načerpání nových sil. Vyhněte se konzumaci alkoholu, protože snižuje bdělost a zpomaluje vaše reflexy. Naplánujte si lehkou střední snídani a odpolední svačinu pro sebe a děti.

• Pijte hodně vody a pijte ji často, abyste zabránili dehydrataci, která může být způsobena fyzickou námahou a chladem.

• Lyžování mimo sjezdovky je velmi nebezpečné a nedoporučuje se, není kryto žádným pojištěním. V každém případě, nikdy neopouštějte označené sjezdovky sám, vždy buďte s průvodcem nebo s lyžařským instruktorem. Každý rok mnoho lidí zemře nebo se zraní v lavinách.

• Pravidelně odpočívejte

• Pokud máte jakýkoliv problém během Vaší cesty, nemusíte čekat, až se dostanete domů a poradíte se lékařem. Regulující lékaři pracující v naší asistenční společnosti jsou Vám k dispozici k projednání jakéhokoliv dotazu nebo Vašich pochybností, které můžete mít o své zdraví. Můžeme Vám poskytnout užitečné rady a v případě potřeby se spojit s Vaším praktickým lékařem a uspořádat konferenční hovor, ať jste kdekoliv.